Asahi

Asahi Health® – ”suomalainen aamuvoimistelu”

Asahi-ryhmät kokoontuvat syksyllä 2019:

  • Maanantaisin klo 12:30-13:20 (jatkoryhmä)
  • Tiistaisin klo 18:45-19:35 (alkeisryhmä)

Syyskausi alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 51. (taukoa viikoilla 43 ja 48)

Ryhmään voi liittyä mukaan myös kesken kauden, mikäli ryhmässä on tilaa. Hinta määräytyy aloitusajankohdan mukaan.

Kaikkiin ryhmiin otetaan 7 osallistujaa joten ilmoittauduthan ajoissa!

Ohjaajana fysioterapeutti ja Asahi Health® -ohjaaja Michaela Härke-Martikainen

Ilmoittaudu mukaan p. 045 114 0980 / Michaela (mikäli en pysty vastaamaan, soitan takaisin mahdollisimman pian)


Lajiesittely

Japaninkielen sana asahi tarkoittaa ”auringon nousua”. Asahi on Suomessa kehitetty liikuntamuoto, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Menetelmä sopii virkistävän ja rentouttavan vaikutuksensa ansiosta jokaiselle, myös aiemmin liikuntaa harrastamattomalle. Se perustuu kehoa avaaviin liikkeisiin, joihin yhdistetään luontainen hengitys. Asahin liikkeet on suunniteltu yksinkertaisiksi, jolloin ne on helppo oppia. Liikesarjat jakautuvat viiteen osioon:

  • rentoutus
  • niska-hartia -harjoitteet
  • selän harjoitteet
  • jalkojen ja tasapainon harjoitteet
  • hengityksen tasaaminen ja mielen rauhoittaminen

Menetelmän ovat kehittäneet neljä suomalaista kokenutta liikunnanharrastajaa ja ammattilaista: Yrjö Mähönen (sisätautien ja geriatrian erikoislääkäri, karaten valmentaja), Ilpo Jalamo (karaten, taijin ja qigongin valmentaja), Timo Klemola (FT, filosofian dosentti) ja Keijo Mikkonen (Länsimaisen liikunnan ja karaten valmentaja).

Kaikki Hämeenlinnan Tasapainoklinikan fysioterapeutit ovat suorittaneet Asahi Terveysliikunnan ohjaajakoulutuksen. Asahi-harjoituskerran pituus on 45 minuuttia. Jokainen liike on sovellettavissa tekijän voimien ja liikkuvuuden mukaan. Aluksi liikkeet opetellaan erillisinä ja kiinnitetään huomiota oikeaan tekotapaan. Asahi-menetelmän terveysvaikutuksia:

  • Lihaksisto vahvistuu ja rentoutuu
  • Nivelet notkistuvat
  • Niska-hartiaseudun ja alaselän vaivat lievittyvät
  • Tasapaino paranee ja kaatumisriski pienenee
  • Autonominen hermosto rauhoittuu
  • Hengitystekniikka paranee
  • Kehontietoisuus lisääntyy
  • Stressihormonitaso alentuu
  • Mieli virkistyy ja unen laatu paranee
  • Asahi, kuten mikä tahansa liikunta, ehkäisee muistisairauksia

Kysy lisätietoa Asahista Tasapainoklinikan fysioterapeuteilta. Tervetuloa mukaan!