UKK

Ajanvaraus

Miten voin varata ajan?

Tarvitsenko lääkärin lähetteen?

Et tarvitse. Kaikkiin palveluihimme on mahdollista varata aika ilman lääkärin lähetettä. Henkilökuntamme ohjeistaa sinua tarvittaessa varaamaan ajan lääkärille.

Miten voin perua varaamani ajan?

Soittamalla numeroon 044 244 9262 tai käymällä paikanpäällä Birger Jaarlin katu 25, 13100 Hämeenlinna. Varatut ajat on peruttava viimeistään 24 tuntia ennen varattua aikaa. Peruuttamattomasta ajasta tai liian myöhään perutusta ajasta veloitamme täyden hinnan. Poikkeuksena on äkillinen sairastuminen, josta toivomme ilmoitusta mahdollisimman pian.

Fysioterapia

Liikunta

Onko lääkärin terveystarkastus tarpeen ennen liikunnan aloittamista?

Mikäli olet terve, kevyen tai kohtuukuormitteisen liikunnan voi aloittaa ilman lääkärin terveystarkastusta. Jos kuitenkin olet viimeiset vuodet liikkunut vain vähän tai jos sinulla on terveydellisiä ongelmia tai joku pitkäaikaissairaus, kannattaa ennen liikunnan aloittamista varata aika lääkärille. Kysy neuvoa Tasapainoklinikan fysioterapeutilta.

Voinko harrastaa liikuntaa, vaikka toimintakykyni on heikentynyt tai jos minulla on joku pitkäaikaissairaus?

Vain erittäin harvoin heikentynyt terveys tai toimintakyky estää liikuntaharjoittelun kokonaan. Sairauden vuoksi täytyy liikkumista joskus tilapäisesti vähentää tai muuttaa, mutta pyrkimyksenä tulisi olla mahdollisimman säännöllinen harjoittelu. Useimmissa pitkäaikaissairauksissa liikunta on keskeinen osa sairauden hyvän hoitotasapainon ylläpitämistä. Yhdessä fysioterapeutin kanssa aloitettu liikuntaharjoittelu on turvallista ja tehokasta.

Kannattaako vanhanakin liikkua?

Ikääntyminen ei ole syy lopettaa liikuntaa, vaan päinvastoin syy jatkaa tai aloittaa liikkuminen. Monipuolinen liikunta parantaa tasapainoa, kävelykykyä ja notkeutta sekä helpottaa arkiaskareista suoriutumista. Se vaikuttaa positiivisesti myös elämänlaatuun ja aivotoimintoihin.

Lihasvoimaharjoittelu

Miten lihasvoimaharjoittelun aiheuttamaa lihasarkuutta voi välttää?

Harjoittelun alkuvaiheessa saattaa esiintyä lihasarkuutta. Se on elimistön normaali reaktio uudenlaiselle ärsykkeelle. Sitä voidaan ehkäistä hyvällä verryttelyllä, huolellisella jäähdyttelyllä sekä voimaharjoittelun säännöllisyydellä.

Kuinka usein lihasvoimaharjoittelua tulisi tehdä?

Riittävän harjoitusvaikutuksen aikaansaamiseksi voimaharjoittelua tulisi tehdä vähintään kaksi kertaa viikossa.

Jalkahoito

Miksi tulla jalkahoitoon?

Jokin sairautesi vaatii erityistä hoitoa myös jalkojesi osalta.

Sinulla on kipua tai vaivaa jaloissa, mm. kovettuma, känsä, sisäänkasvaneet kynnet, paksuuntuneet kynnet, sieni-infektio kynsissä.

Et pysty itse hoitamaan jalkojasi.

Kaipaat rentoutusta ja virkistäytymistä.

Et ole ikinä käynyt jalkahoidossa.

Kuinka usein jalkahoidossa kannattaa käydä?

Terveille jaloille sopiva käyntimäärä on noin 1-2 kertaa vuodessa. Mikäli et pysty itse hoitamaan jalkojasi tai jos jokin sairautesi vaatii erityistä hoitoa myös jalkojen osalta, on suositeltavaa käydä jalkahoidossa 6-8 viikon välein.